تاریخ: ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
تحلیل عملکرد نماینده مردم مهاباد در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی

ماردین سیداحمدی

 

صاحب نظران علم نقد، نقد را روشی مهم برای ارزیابی پدیده ها، مفاهیم و اطلاعات مختلف در تولید و ارائه اندیشه تعریف کرده اند، به قول فوکویاما: "نقد روش بررسی، در فرایند تحلیل ذهن است که در یک ارتباط دو سویه دیدگاه منتقدانه و فکر و رفتار شکل می گیرد".

معمولا از زاویه دید منتقد پرداختن به تعریف و تمجید ثقیل و سنگین است و غالبا مقوله مدح و ستایشگری با کار نقاد و منتقد به هزاران دلیل ناهمگون و متفاوت می نمایاند و این متاع ناصواب در راسته بازار نقاد کمیاب است و کالایی نادر....

بی گمان مبحث انتقاد خود با موضوع عیب یابی و عیب جویی و عیب گویی محض نیز کاملا در تضاد است و در یک فرایند انتقاد عقلائی در کنار جنبه های منفی پدیده به جنبه های مثبت آن نیز اشاره می شود.

بررسی و ارزیابی کارنامه دوسال دوره اخیر "جلال محمودزاده" نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اگرچه از یک زاویه، عیارپذیر محک نقد است، اما به جهت مثبت گرایی مفرط، این روشن بینی و نگرش سپید ممکن است بنحوی القاء  "شبه تملق" و "گزافه گویی" در مخاطب تلقی شود.

با این اوصاف و همه مخاطرات و هجمه های احتمالی و بعید نبودن اشاره انگشت اتهام بعضی از افکار غیر همسو (در راستای اهدافی خاص در ارزیابی این کارنامه)، در این نوشتار تلاش شده است که با تاکید بر صداقت صرف و به دور از هرگونه پیش داوری و اعمال سلیقه شخصی به عملکرد و برنامه های نماینده و نتایج و بازخورد آنها از روی انصاف و بصورت کاملا عادلانه نمره داده شود.

در واکاوی پیشینه ای از سوابق و نحوه انتخاب این نماینده که در بررسی کارنامه او ممکن است موثر واقع شود باید اذعان کرد: جلال محمودزاده متولد ۱۳۴۵ با مدرک فوق لیسانس مهندسی کشاورزی گرایش ترویج (دانشجویی دکتری)، در دهمین مارتن انتخابات مجلس از حوزه مهاباد، توانست با ۴۶۸۵۶ رای، با کسب اکثریت آرا برای دومین دوره متناوب به مجلس راه پیدا کند، صاحب نظران و کارشناسان و فعالان مدنی حمایت محمودزاده از عثمان احمدی را در دوره نهم عامل اصلی پیروزی احمدی در آن انتخابات می دانستند، انتخاباتی که محمودزاده در فرایند ورود به کارزار رقابت، خود نتوانست مجوز تایید صلاحیت شورای نگهبان را اخذ کند، لازم به ذکر است که محمودزاده در دور هشتم نیز توانسته بود با ۳۰۷۹۹ رای از مردم مهاباد رای اعتماد حضور در مجلس شورای اسلامی را کسب کند.

با توجه به تخصص و تجربه "جلال محمودزاده" از ابتدای فعالیت دوره دهم مجلس بعنوان نایب رییس اول و دبیر کمیسیون کشاورزی انتخاب شد، همچنین وی توانست به عنوان نماینده ایران در کنفرانس بین المجالس اندونزی که با حضور ۴۶ کشور برگزار شد، شرکت کند.

از دیگر مسئولیت های محمودزاده، رئیس هیات تحقیق و تفحص از انتقال آب سد زولای سلماس به قره باغ و ناظر ویژه معادن استان آذربایجان غربی با انتخاب نمایندگان مجلس می باشد.

 

از مهم‌ترین و ماندگارترین کارهای این نماینده مجلس باید به تشکیل شورای توسعه شهرستان مهاباد اشاره کرد، شورایی که با دعوت از نخبگان شهرستان و ایجاد ۷ کمیسیون در حوزه های، عمران و گردشگری، آموزش و تحقیقات، بهداشت و درمان، اقتصاد و سرمایه گذاری، کشاورزی، ورزش و جوانان، فرهنگی اجتماعی، اعلام موجودیت پیدا کرد و فعالیت آن با حضور بیشتر از ۱۲۰ نفر از نخبگان و دانشگاهیان شهرستان استمرار دارد، تشکیل و تداوم این شورا نشان از باور او به تبلور حقیقت در خرد جمعی و بهاء دادن معنایی به قشر جوان و فعال و مولد جامعه دارد.

آمار ۱۲۶ سوال و ۲۵۰ تذکر به وزرا و رییس جمهور، و طراحی ۲ مورد تحقیق و تفحص از سازمان هلال احمر ایران و شرکت پتروشیمی باختر در راستای احقاق حق سهم اشتغال جوانان مهابادی از این مجموعه عظیم را نیز به عملکرد این نماینده در ۱۸ ماه گذشته اضافه کنید.

طراحی و پیشنهاد ۴۵ طرح قانون گذاری مجلس از جمله:

طرح اصلاح قانون ارزش افزوده، طرح استخدام معلمین حق التدریسی و نهضت، استخدام کارگزاران بیمه کشاورزی، طرح هوای پاک، طرح حمایت از کارکنان و هیات علمی دانشگاه آزاد، به همراه اختصاص ۱.۵ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی جهت اشتغال در مناطق محروم، طرح بیمه کولبران، طرح بخشودگی جرایم و دیرکرد وامهای کشاورزی بند و تبصره ۱۶ از دیگر اقدامات عملیاتی این منتخب مردم مهاباد به شمار می آید.

به موارد فوق الذکر، دعوت از ۴ وزیر و ۱۹ معاون وزیر جهت حضور در شهرستان مهاباد، به منظور بررسی مشکلات این حوزه از نزدیک و ارائه راهکار و راه حل در راستای جذب اعتبارات ویژه، به همراه دعوت از کمیسیون کشاورزی به عنوان اولین سفر استانی این کمیسیون با حضور ۲۱ نماینده مجلس را می توان اضافه کرد.

 

اما یکی از حوزه های موفق عملکرد نماینده مهاباد را باید حوزه سلامت، بهداشت و درمان ارزیابی کرد، عملکردی که بی تعارف نمونه آن را در چند دهه اخیر در شهرستان مهاباد نمی توان مشاهده کرد، در جواب به این سوال که جلال محمودزاده در زمینه بهداشت و‌ درمان چه کرد؟ باید پاسخ داد:

مکان یابی و تصویب و تحویل زمین بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی از محل اعتبارات ارزش افزوده و با تخصیص اعتبار اولیه ۶ میلیارد تومان و برآورد کلی نزدیک به ۷۵ میلیارد تومان به همراه کلنگ زنی بیمارستان ۹۶ تختوابی تامین اجتماعی با اعتباری حدود ۶۰ میلیارد تومان به علاوه تصویب اعتبار تکمیل کلینیک تخصصی بیمارستان امام خمینی مهاباد و احداث مرکز بسیار ضروری غربالگری سرطان و همچنین اجرای طرح توسعه اورژانس این بیمارستان با اعتباری نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان، تصویب طرح کلینیک تخصصی هلال احمر با زیربنای ۶۶۰۰ مترمربع مساحت در ۶ طبقه (که در مرحله مناقصه پیمانکار می باشد و شروع به کار آن در زمانی بسیار نزدیک اتفاق خواهد افتاد)، را نیز به همراه اخذ مجوز بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ضمیمه تکمیل و راه اندازی بخش زایمان بیمارستان امام خمینی و راه اندازی بخش ام ار ای (MRI) بعد از سالها انتظار مردم شهرستان مهاباد و تلاش در جذب تجهیزات سی تی اسکن CT-SCAN۱۶ تسلا، سونوگرافی پیشرفته جدید، ۵ دستگاه دیالیز، ۵ دستگاه آمبولانس مجهز پیشرفته، راه اندازی مرکزی فوریتهای پزشکی کیتکه در بخش خلیفان، احداث ۸ باب خانه بهداشت روستایی، و اخذ مجوز و‌جذب تخصیص اعتبار ساخت ۵ باب خانه بهداشت روستایی جدید برای سال ۹۷، تغییر کاربری دانشگاه ادبیات و علوم اجتماعی به مجتمع عالی سلامت با ۴.۲ میلیارد اعتبار در سال ۹، که اجراءِ و استمرار و پیگیری همه این فعالیتهای در این حوزه، بی گمان مقدمه تحولی عظیم و شگرف در حوزه سلامت شهرستان مهاباد خواهد بود.

 

در حوزه ورزش

 

آمار بالای رای گروه سنی جوانان به نماینده خود بیانگر ضرورت مسئولیت پذیری محمودزاده در برابر مطالبات این قشر می باشد، افرادی که گاهاً از دار دنیا به یک توپ پلاستیکی دل خوشند و محدوده یک زمین ورزشی کعبه آمالشان است، تفریح شان هم سالم است درست به مثابه جسم ذهن شان، و البته باید اقرار کرد محمودزاده در حوزه ورزش هم الحق و الانصاف کم نگذاشته است.

احیاءِ طرح احداث استادیوم فوتبال در محل ورزشگاه آزادی (آبیاری) به همراه احداث مهمانسرای ورزشکاران با اعتبار ۲۱ میلیارد تومان، احداث استادیوم ورزشی با ظرفیت ۵۰۰۰ تماشاگر در گوک تپه همراه با امکانات جایگاه ویژه، سالن و رختکن و فضای اداری با اعتباری نزدیک به ۵ میلیارد تومان (این پروژه بالای ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد)، رایزنی با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، جهت تحویل زمین استادیوم کارگران به اداره ورزش و جوانان یا موافقت با احداث زمین چمن فوتبال توسط همان وزارتخانه، از اهم اقدامات و فعالیت های در دست اقدام این نماینده در این حوزه خطیر و پر طرفدار محسوب می شود.

 

در حوزه کشاورزی

 

حوزه کشاورزی را به دلیل دیدگاه فنی و تخصصی نماینده و عضویتش در هیئت رئیسه این کمیسیون، باید یکی از حوزه های بسیار موفق عملکرد نماینده ارزیابی کرد.

تلاش در جهت احداث و تکمیل نهایی تجهیزات و اخذ مجوزهای لازم کارخانه قند ۵۰۰۰ تنی مهاباد با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد این پروژه با صرف سرمایه ۶۰ میلیارد تومانی یکی از فعالیت های ماندگار نماینده در این حوزه محسوب می گردد.

تصویب و تخصیص اعتبار ۶ هزار هکتار آبیاری تحت فشار دشت شهرویران که در حال اجراست و رقمی بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان را شامل گشته است.

احداث و اخذ مجوز مرکز تهیه و توزیع بذر گواهی شده گندم توسط آقای بایزید نوربخش.

جذب اعتبارات جهشی برای انتقال آب و لوله گذاری و بتن ریزی کانالها‌ی انتقال آب منطقه، قسمتی از فعالیت های منتخب مردم در این میدان است.

 

در حوزه تقسیمات کشوری

 

در حوزه تقسیمات کشوری نیز علیرغم چالش ها و تنگناهای موجود و همه محدودیت ها محمودزاده نمره بالاتر از خوب می گیرد.

حضور حسن روحانی و تنی چند از وزراء در مهاباد بعنوان اولین شهرستان مقصد سفر رئیس جمهور در کشور نیز از نتیجه رایزنی های نماینده مهاباد در پشت پرده دیپلماسی سیاسی نشأت می گرفت.

تبدیل روستای گوک تپه به شهر از مابین ۸ روستای معرفی شده استان، در حالی اتفاق می افتاد که گوک تپه اولین شهر تازه تاسیس استان آذربایجان غربی در چهار سال گذشته می باشد.

اعطای مرکزیت دهستان مکریان شرقی به روستای "حاجی خوش" نیز خلعت برآزنده ای بر پیکر این روستای ورزشی قلمداد می شود.

در حوزه صنعت و معدن، اگرچه جایگاه صنعت شهرستان در چند دهه اخیر در استان آذربایجان غربی مناسب نبوده است، اما وضعیت بهتر معدن و اضافه شدن چند واحد بزرگ صنعتی مانند شرکت پتروشیمی مهاباد نوید از گشایش فصلی تازه در این باب دارد.

مراحل دریافت مجوز و تحویل زمین به مساحت حدود ۴۰ هکتار جهت احداث شهرک صنایع پایین دستی پتروشیمی در روستای دارلک توسط شخص نماینده انجام شده است و  در انتظار جذب سرمایه گذار بخش خصوصی با شرایط و تسهیلات ویژه می باشد.

اختصاص ۱۴ هکتار زمین جهت احداث کارخانه پنل و نیروگاه خورشیدی در روستای قزلقوپی به مدیریت مولودی و شرکاء، اخذ مجوز کارخانه تولید روغن موتور و روغن ترمز در روستای دارلک توسط سرمایه گزار بخش خصوصی اقای غفاری، کسب مجوز آزاد سازی پهنه های معادن شهرستان و جنوب استان که چندین سال ممنوع بود و سبب مشکلات عدیده ای برای معدن کاران شده بود، نیز بخشی از تلاش های ایشان در حوزه صنعت و معدن می باشد.

 

در حوزه راه سازی و ارتباطات

 

با اینکه در چند سال اخیر تجهیز و تکمیل بخش راهسازی به دلیل وضعیت خاص اعتبارات کشور نه تنها حرکتی رو به جلو نداشته است بلکه حتی وضعیتی به مراتب بدتر از دهه هشتاد دارد اما تدبیر و استفاده از ظرفیت های شهرستانی، استانی و کشوری توانسته است در این بخش منشاء خدمات قابل قبولی باشد.

شروع مجدد پروژه های آسفالت  راه روستایی به مسافت تقریبی ۳۰ کیلومتر که ۱۵کیلومتر آن در سال ۹۶ اجرا شده است و برنامه ریزی مابقی ادامه این پروژه برای سال سال ۹۷ نیز مطلبی بود که انتشار خبر آن روستائیان را خوشحال کرد.

به این پروژه ها، تامین اعتبار پروژه جاده بین شهری مهاباد-ارومیه و ۴ بانده کردن این جاده تا سه راهی دارلک که هم اکنون در حال اجراست و تخصیص اعتبار اضافه کردن یک زیر گذر و یک روگذر در سه راه دریاس قم قلعه، دارلک، ترشکان و مصوب کردن اعتبار اضافه کردن پروژه تعریف جاده ترشکان-گوکتپه به مهاباد جهت اتصال به کوریدور غرب، را هم اضافه کنید.

تصویب اعتبار مسیر جاده سردشت از طرف حمزه آباد و کیتکه خلیفان در اعتبار بودجه ۹۷،

اجرای روکش جاده های روستایی برای اولین بار  بطور ۲۰ کیلومتر،

اخذ مجوز ۸۰۰۰ تن قیر رایگان برای آسفالت معابر روستایی و انجام آسفالت اکثر معابر روستاهای بزرگ و پرجمعیت از این محل نیز از مطالب قابل ذکر به شمار می آیند.

 در حوزه مخابرات هم تلفن ثابت شهری و روستایی برای اولین بار در ۵ سال گذشته توسعه یافت، اضافه شدن ۳ کافوی مخابراتی که از مسیر آنها نیز ۳۰۰۰ تلفن ثابت واگذار شده است،

تقویت دکلهای مخابراتی GSM روستایی با اعتباری حدود ۱ میلیارد تومان و تقویت اینترنت روستایی از مطالبی هستند که نپرداختن به آنها بی انصافی می باشد.

 

در حوزه آب شَرب

 

در کشور ما بحران آب پدیده ای انکار ناپذیر است و حل این معضل احتیاج به برنامه ریزی های راهبردی دارد که صد البته این مدیریت استراتژیک را در برنامه های به سرانجام رسیده و در دست اقدام نماینده به وضوح می توان دید.

ادامه عملیات احداث و تکمیل تصفیه خانه جدید مهاباد و برج آبگیر با اعتباری حدود ۶۹ میلیارد تومان که پیش بینی می شود تا ۳ ماه دیگر وارد چرخه تامین آب شرب شهری گردد.

شروع مطالعات آب شرب روستایی از محل تصفیه خانه قدیم به ۱۴۲ روستای مهاباد با اعتبار اولیه ۵ میلیارد تومان که در نهایت اعتباری برابر ۱۲۰ میلیارد برای آن پیش بینی می شود.

 جذب اعتبار ملی برای تکمیل و نصب هوادهی تصفیه خانه فاضلاب مهاباد به مبلغ دو میلیارد تومان،

جذب اعتبارات جهشی به منظور تقویت آب شهری حواشی پَشت تپ، دول گاقران، سنجان آباد و مساکن مهر محلی و لوله گذاری با اعتباری بالغ بر ۲.۱ میلیارد تومان، از عمده مباحث قابل ذکر این حوزه هستند.

 

در حوزه عمران شهری

 

اگرچه اختیار برنامه ریزی و اجرای عمران شهری برابر قانون در حیطه اختیارات شورا و شهرداری ها گنجانده شده است که به شیوه سازمان های غیر انتفاعی اداره می شوند اما محمودزاده مساعدت به این نهاد را هم فراموش نکرده است، تجربه تقابل نماینده دوره هشتم با شورای دور سوم اگرچه تهدیدی برای عمران و آبادانی شهر مهاباد به حساب می آمد اما در این دوره با تدبیر طرفین این تهدید به فرصت تبدیل شد.

مساعدت در دریافت مطالبات شهرداری از وزارت مسکن و شهرسازی به مبلغ ۷ میلیارد تومان (از این مبلغ حدود ۱.۷ میلیارد تومان بصورت نقد به شهرداری پرداخت شده است و الباقی در قالب ۱۲۲ قطعه زمین شهری تهاتر شده است،

پیگیری بخشودگی مالیات و جرایم شهرداری برابر دریافت دستور وزیر کار و تعاون و  رفاه اجتماعی،

دریافت ۸ میلیارد تومان یارانه مساکن مهر که حدود ۲۵درصد از کل یارانه های استان است،

افزایش تسهیلات مساکن مهر به حدود ۲۳ میلیارد تومان،

اخذ و ابلاغ مجوز اضافه شدن ۳۷ دهیاری جدید به روستاهای شهرستان مهاباد نیز نمونه هایی از ورود جدی نماینده به موضوع عمران شهری و روستائی است.

 

در حوزه آموزش و پرورش

 

بزرگ‌ترین و حجیم ترین اداره دولت در مهاباد با چالشهای اساسی روبروست که مهم ترین آنها چالش مدیریت منابع انسانی به شمار می آید، ورود به بخش عمران و بازسازی و تجهیز مدارس فرسوده شهرستان مهاباد در این دوره به نسبت ادوار قبل از دورنمایی روشن تر برخوردار است.

میزان بیشترین حجم ساخت و ساز مدرسه در طول تاریخ آموزش و پرورش شهرستان مهاباد به تعداد ۳۵ مدرسه که مجموع اعتبارات آن ۲۰.۵ میلیارد تومان براورد شده است (سر جمع اعتبار استان در این فصل ۸۲ میلیارد تومان می باشد) و بخش اعظم آن از طرف پیمانکاران به پایان رسیده است و یا هم اکنون در حال اجراست،

انتخاب پیمانکار مجدد برای مدرسه شبانه روزی قره بلاغ بعد از ۴ سال تعطیلی با اعتبار ی بالغ بر ۳ میلیارد تومان،

 اخذ اعتبار احداث سه مدرسه از بنیاد برکت برای اولین بار در سطح شهرستان (گوکتپه، یال آباد، کوسه کهریز)

جذب و بکارگیری نیروهای معلمین حق التدرسی و سرباز معلم به تعداد ۵۶ نفر که این امر در سطح استان فقط در مهاباد و یک شهرستان دیگر این اتفاق افتاده است،

تجهیز مدارس روستایی و شهری در مقیاس وسیع از اهم تلاش‌های نماینده در حوزه تعلیم و تربیت است.

 

در حوزه انرژی

 

حوزه انرژی نیز با توجه به قدمت در برخی واحدها و نیاز به تحول در واحدهای متاثر از انرژی های نوین مستلزم مساعدت مرد شماره یک قانونگذاری بوده و هست که در این راستا اقدامات زیر کارنامه مقبولی برای نماینده به حساب می آید.

شروع به کار گاز رسانی به ۱۲۰ روستا در محورهای شهرویران، آختاچی و خلیفان با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان و این در حالی  اتفاق افتاده است که در چهار سال گذشته حتی یک روستا گاز رسانی نشده بود.

دریافت مجوز گاز رسانی در حفره های خالی شهری به طول ۲۲ کیلومتر،

جذب اعتبار ملی به مبلغ ۴ میلیارد تومان جهت بازسازی و نوسازی شبکه برق روستایی،

جذب اعتبارات ملی به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان جهت بهسازی شبکه توزیع برق شهری که در سال جاری به بهره برداری رسیده است.

نکته بسیار مهم دیگر از تلاش نماینده در راستای افزایش سهم اعتبارات ‌ملی و استانی شهرستان مهاباد است بطوریکه در سال ۹۶ سهم مهاباد از این اعتبارات بغیر از منابع داخلی و مستقل دستگاههای اجرائی مانند شرکت گاز و برق و آب و بخش خصوصی، حدود ۲۲۰ میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با سال قبل رشدی جهشی را نشان می دهد.

به این کارنامه مقبول می توان خیل کمک های انساندوستانه به مردم محروم مهاباد و دور و بر را اضافه کرد، تلاش در راستای تعدیل مالیات کسبه و اصناف مهابادی، بالا زدن آستین همت برای جبران زیاندیدگان حوادث طبیعی روستایی، شنیدن درد دل پیر و جوان و شاغل و بیکار و ستم کشیده و زجر دیده خصلت تفکیک ناپذیر نماینده در برخورد با مردم است.

محمودزاده مردی است که در دفاع از مطالبات برحق مردمی و احقاق حقوق آنها نه فقط در حوزه موکلانش در سطح شهرستان مهاباد، بلکه همه مردم پهنه ایران و بلاخص کوردستان محروم، بصورت شبانه روزی تلاش می کند، خستگی ناپذیر است و همواره به پشتیبانی آراء مردمی، مواضعی مقتدر و شجاعانه، شفاف و در شأن شایسته مردم محروم و‌ ستمدیده کورد دارد و در جهت دفاع از این حقوق  هرگز کوتاه نیامده است.

محمودزاده مانند همه مردم ساده است، لباس هایش و ماشینی که سوار می شود، بر سفره ای که می نشیند، در دسترس است و بی تکلف، تلفنش را حتی اگر یک شماره ناشناس هم باشد جواب می دهد، برایش روستایی و شهری بودن مهم نیست و مبنای ارزش گذاری او انسان و انسانیت است.

محمودزاده بنر در تشکر از خودش نمی چسپاند و همیشه درگاه خانه پدری اش بر روی همه باز است، در یک کلام محمودزاده مردی است از جنس من و شما، مردی است از جنس مردم....