تاریخ: ۱۳۹۸/۲/۸
حامی پروری شوراها مانع توسعه شهری مهاباد
داستان نیروهای مازاد شهرداری مهاباد چندین سال است ادامه دارد و هرگز هیچ کدام از شوراها و شهردارهای ادوار مختلف رقمی حدودی از تعداد نیروی مازاد موجود در دوره خود را بر اساس چارت سازمانی ارایه ندادەاند.
 
کردستانی شهردار پیشین مهاباد در اولین مصاحبه های خود با رسانه‌ها پس از روی کار آمدن معضل اصلی شهرداری مهاباد را نیروی مازاد آن عنوان کرده بود و بر عزم راسخ خود جهت تعدیل نیروها تاکید داشت اما در روزهای پایانی تصدی پست شهرداری مهاباد و قبل از استعفای ناگهانی باز در گفتگو با رسانه از وجود موانع و دست هایی در جهت جلوگیری از اقدام وی برای تعدیل نیروهای مازاد خبر داد.
پس از روی کار آمدن علیزاده آذر نیز بحث و یا اقدام عملی در خصوص نیروهای مازاد در حد همان یکی دو بار مصاحبه‌های کلی باقی مانده است. اما آنچه واضح و نمایان است اذعان شهرداران دو دوره اخیر مهاباد به وجود نیروی مازاد در این نهاد است، نیروهایی که حقوق آنها از منابع درآمد شهرداری، همچون دریافت عوارض از مردم و یا شهرفروشی باید پرداخت شود و در یک سال گذشته حتی کار به جایی کشیده شد که شورا و شهرداری مهاباد هفته‌ها درگیر مذاکره جهت دریافت وامهایی با سودهای کلان جهت پرداخت حقوق پرسنلی شدند که بخشی از آنها را نیروهای مازاد تشکیل می دهند.
عده‌ای در بیان دلایل مخالفت با تعدیل نیرو در شهرداری‌ها از عواقب نارضایتی عمومی پس از اخراج چند صد نفر نیرو و همچنین وضعیت معیشت خانواده‌های آنها پس از اخراج می‌گویند، در پاسخ می توان اقدام شهرداری تهران در این زمینه را مثال زد که موظف شده سالانه ۴ تا ۶ درصد نیروهای مازادش را کاهش دهد، از سوی دیگر به اذعان خود تعدادی از اعضای شورای شهر مهاباد بسیاری از نیروهای نارکارآمد در شهرداری وجود دارند که اشتغال در شهرداری ممکن شغل چندم آنها محسوب شود، بنابراین نه تنها معیشت این افراد در خطر نمی‌افتد بلکه می‌توان با صرف هزینه‌های گزافی که جهت پرداخت حقوق این افراد خرج می‌شود در بخش‌های عمرانی، خدماتی و فرهنگی سیمای شهر را به کلی عوض کرد.
برای آنکه تحلیلی منطقی جهت اثبات این موضوع داشته باشیم به بررسی مقایسه‌ای بین آمار تعداد نیروهای شهرداری مهاباد و بوکان می‌پردازیم، دو شهری هم جوار با اختلاف چند هزار نفری در جمعیت شهری (بوکان نزدیک ۲۰ هزار نفر بیشتر از مهاباد جمعیت شهری دارد).
شهرداری بوکان اگرچه چندین سال پس از مهاباد تاسیس شده اما بواسطه رشد سریع جمعیت و مطابق معیارهایی که برای درجه‌بندی شهرداری‌ها وجود دارد حتی در چند سال اخیر یک درجه از شهرداری مهاباد بالاتر قرار گرفته است.
بابک رستم پور شهردار بوکان در گفتگو با هاژه تعداد پرسنل شهرداری این شهر را بدین شرح اعلام کرد:
در شهرداری بوکان ۱۵۰ نفر در بخش فضای سبز، ۲۱۰ در خدمات شهری، ٨۰ نفر ستادی و ۹۶ نفر نیز بصورت روزمزد مشغول به کارند (جمعا ٥۳٦ نفر).
سال قبل حامد حیدری رییس شورای اسلامی مهاباد نیز در گفتگو با رسانه‌ها آمار پرسنل شهرداری این شهر را به شرح زیر اعلام کرد:
کارمند رسمی ۳۱ نفر، کارمند پیمانی ۲۷ نفر، کارگر رسمی ۲٤ نفر، کارمند قراردادی ٦۰نفر، کارگر قراردادی ۱۳۹ نفر، تامین نیرو ۱۱۷ نفر، کارگر خدمات شهری ۲۳۱ نفر، فضای سبز ۲۲۵ نفر (جمعا ٨۵۴ نفر).
رستم پور شهردار بوکان در ادامه گفتگو از عدم وجود نیروی مازاد در شهرداری این شهر با توجه به چارت سازمانی تعریف شده خبر دارد. وی میزان پرداختی حقوق و مزایای پرسنل شهرداری بوکان در سال ۹۷ را ماهیانه رقمی بین ۱.۶ تا ۱.۷ میلیارد تومان اعلام کرد یعنی سال ۹۷ مبلغی حدود ۱۹ تا ۲۱ میلیارد تومان بابت حقوق پرسنل پرداخت شده است.
اگر فرض را بر آن بگذاریم که واقعا شهرداری بوکان هیچ نیروی مازادی ندارد و با وجود اینکه چیزی حدود ۲۰ هزار نفر جمعیتی بیشتر از شهر مهاباد دارد اما تعداد نیروهای شهرداری این شهر ۳۱٨ نفر کمتر از شهرداری مهاباد است.
ابراهیم کریمی سخنگوی شورای شهر مهاباد در یکی از جلسات علنی شورا مبلغ پرداختی حقوق پرسنل در سال ۹٨ را حدود ۳۳ میلیارد تومان اعلام کرد که اگر میزان حقوق پرداختی سال 97 را مقداری کمتر در نظر بگیریم به رقمی حدود ۳۰ تا  31 میلیارد تومان خواهیم رسید وهمانطور که در بالا اشاره رقم پرداخت حقوق پرسنل شهرداری بوکان در سال 97 رقمی بین 19 تا 21 میلیارد بوده است. و این یعنی تفاوت 10میلیارد تومانی در میزان پرداخت حقوق پرسنل بین شهرداری مهاباد و بوکان. نتیجه آنکه شهرداری بوکان می‌تواند با صرفه جویی 10 میلیارد تومانی هر سال یک پروژه عمرانی بزرگ به بهره برداری برساند.
نکته حایز اهمیت دیگر بودجه در نظر گرفته شده شهرداری بوکان و مهاباد در سال ۹٨ است، بودجه شهرداری بوکان برای امسال ۷۰ میلیارد تومان و بودجه شهرداری مهاباد ۶۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و این بدان معناست که جدا از 10 میلیارد تومان تفاوت پرداخت حقوق، در صورتی که بودجه‌ها محقق شود، شهرداری بوکان ۹ میلیارد تومان بیشتر از شهرداری مهاباد عایدش می شود.
 
 
کاظم آبام یکی از منتخبین مردم بوکان در شورای اسلامی دوره چهارم در یادداشتی  که در شبکه اطلاع رسانی راه دانا در شهریورماه سال 95 منتشر شده، می نویسد: "چند روز قبل رئیس شورای شهر مهاباد در یک نشست علنی اعلام کرد که در سال های 92 و 93 و 94 بودجه شهرداری مهاباد به ترتیب 37 و 54 و 65 میلیارد تومان تحقق یافته است. حال این آمار را با درآمدهای شهرداری بوکان مقایسه کنید: بر طبق اظهارات شهرداران بوکان، بودجه شهرداری بوکان در سال های 92 و 93 و 94 به ترتیب 21 و 27 و 35 میلیارد تومان تحقق یافته است. با یک مقایسه ساده می توان نتیجه گرفت که درآمد شهرداری بوکان تقریبا در تمام این سال ها (سال92 تا 94) نصف درآمد شهرداری مهاباد بوده است".
به عبارت دیگر و با اتکا به آمار منتشره بودجه تحقق یافته  شهرداری بوکان و به خصوص در دوره مدیریت بابک رستم پور به عنوان شهردار بوکان حتی از بودجه تحقق یافته شهرداری مهاباد جلو می زند.
شاید بتوان به خاطر پیشینه تاریخی مهاباد، وجود قرائت خانه و موزه‌ها و نگه‌داری و اداره این مکان‌ها توسط شهرداری و تامین نیرو برای آنها ازدیاد تعدادی نیروها را توجیه نمود، اما تفاوت ۳۰۰ نفری به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.
زمان و علت ورود نیروی مازاد به بدنه شهرداری مهاباد و بسیاری از شهرداری ها همیشه جای بحث بوده است. معاون نیروی انسانی شهرداری تهران در گفتگو با رسانه‌ها و در تحلیل دوره هایی کە نیروهای شهرداری این شهر ناگهانی افزایش یافته اند می گوید:
در شهرداری تهران با چند پیک استخدام مواجه هستیم نخست در سال ۸۳ دیگری در سال ۱۳۹۲ و آخرین بار در سال ۱۳۹۶ با یک پیک استخدام مواجه هستیم. تحلیل این پیک‌ها با رویدادهای سیاسی کشور ارتباط معناداری دارد در حقیقت هر وقت یک رویداد سیاسی مثل انتخابات در کشور داشتیم سازمان مدیریت شهری رفتارهایی را از خود بروز داده به گونه‌ای که ظرفیت‌ها در جهت سیاسی بهره برداری شده است. در حالی که تغییر وضعیت استخدام‌ها تنها به صورت آزمون استخدامی می‌تواند انجام شود اما در برخی مواقع شاهد بوده‌ایم که این تغییر وضعیت‌ها به صورت درخواست و بدون آزمون انجام شده است.
هر چند به صورت رسمی، شفاف و علنی در مورد برهه زمانی که نیروهای شهرداری مهاباد به یک باره افزایشی عجیب داشته اند هیچ گونه تحقیقی صورت نگرفته اما بسیاری اعضای شوراهای دور دوم و چهارم شهر مهاباد  موج ورود نیرو به این نهاد را در دور سوم اعلام می کنند هرچند در دور چهام نیز بحث هایی بر سر استخدام‌های فامیلی شورای مهاباد در رسانه‌ها مطرح شد، اما به نظر می‌رسد بیشتر منتقدان و آگاهان به امور شهرداری مهاباد بر سر تاثیر اعضای دور سوم شورا بر حجیم شدن شهرداری مهاباد اتفاق نظر دارند.
حامی پروری جهت اهداف انتخاباتی نه تنها متوجه شورای شهرهای مختلف در ایران است بلکه افرادی همچون قالیباف شهردار سابق تهران و دولت دوزادهم نیز یکدیگر را به آن متهم می کنند. سیاستی که با پرداخت هزینه های گزاف از بودجه های عمومی از یک طرف و بکارگیری نیروهای غیرمتخصص از سوی دیگر مانع توسعه شهری شده است.