تاريخ: ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ مرداد ساعت ۱۱:۳۰ بازدید: 1131      نظرات: 0      کد مطلب: 11491
نفس شهروندان سنندجی گرفت

آلودگی هوای سنندج هم ردیف کلانشهرها/خودروهای اسقاطی مقصرند


به گزارش پایگاه خبری هاژه، به طور متوسط هر ۳۶ ساعت یک نفر در سنندج جان خود را از دست می دهد و با گرم شدن هوا، میزان آلودگی شهر سنندج نیز در روزهای اخیر بیشتر شده و نفس شهروندان را تنگ کرده است.

این روزها وضعیت آلودگی هوا در سنندج به هیچ عنوان خوب نیست و در حالی که سنندج خالی از واحدهای صنعتی و تولیدی است ولی میزان آلودگی هوا در آن شانه به شانه تهران پیش می رود.

شاید در نگاه اول این موضوع در ظاهر به چشم نیاید، اما آثاری که به این دلیل به جا می ماند هر روز جسم و جان مردم این شهر را تهدید می کند و متاسفانه آمارها نشان می دهد که میزان مرگ و میر به دلیل مشکلات تنفسی در سنندج به شدت افزایش پیدا کرده است.

سنندج از نظر صنعتی شهری است که تعداد واحدهای تولیدی آن انگشت شمار است، اما میزان آلودگی هوای آن بسیار زیاد است و در حالی تا چند سال قبل ریزگردهای عربی نفس مردم این شهر می گرفت که امروز داستان آلودگی هوا بار دیگر نفس کشیدن در این شهر را به شدت سخت کرده است.

چند سال قبل و در ارزیابی های صورت گرفته از سوی سازمان بهداشت جهانی، سنندج حتی در ردیف شهرهای آلوده جهان نیز قرار گرفت و هر چند مسئولان کشوری و استانی این موضوع را تکذیب می کردند ولی گویا، آلودگی هوا همواره همراه سنندج است.

این روزها بار دیگر موضوع آلودگی هوای سنندج در راس اخبار استان قرار گرفته است و این بار کارشناسان اعتقاد دارند که تردد وسائل نقلیه اسقاطی و از رده خارج یکی از عوامل اصلی و مهم افزایش میزان آلودگی هوا در مرکز استان کردستان است.

میزان آلودگی هوای سنندج سه برابر میانگین استاندارد است

مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کوردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر،  گفت: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در روزهای اخیر ۴۶ میکروگرم حجم ذرات و میزان آلودگی هوا در سنندج ثبت شده و این به معنای سه برابر میانگین جهانی در زمینه آلودگی هواست.

کمال ابراهیمی اظهار داشت: ۲۴۷ مورد مرگ منتصب به آلودگی هوا تاکنون به ثبت رسیده و این آماری است که در حال حاضر از سال ۹۶ به جای مانده است و آمار سال های ۹۷ و ۹۸ نیز تا امروز به صورت رسمی اعلام نشده اما با توجه به آلودگی های موجود بدون شک این تعداد شاید در سال های گذشته بیشتر نیز شده است.

وی افزود: متاسفانه سنندج در حال حاضر به مرکزی برای ورود خودروهای اسقاطی و فرسوده تبدیل شده است و این یک معضل جدی است که علیرغم اینکه بارها در شورای ترافیک مطرح شده اما تاکنون اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

اگر سری به بخش فوق تخصصی ریه در بیمارستان توحید سنندج بزنیم اوضاع وخیم بیمارانی که بر اثر آلودگی هوا در این بخش بستری شده اند را می توان دید و این موضوع خود گویای همه چیز است.

معاون اداره حفاظت محیط زیست استان کوردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، در این رابطه بیان کرد: روز سه شنبه هفته گذشته شاخص آلایندگی در سنندج به رقم ۱۱۸ رسید و عملا ما بعد از تهران آلاینده ترین شهر کشور بودیم.

 

نقل و انتقال خودروهای فرسوده غیرقانونی است

مراد حمیدی ادامه داد: نقل و انتقال و فروش خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده اند و عملا از رده خارج هستند غیر قانونی است و پلیس راهور موظف است که از تردد این خودروها جلوگیری کند.

در همین حال و بر اساس اعلام کارشناسان محیط زیست این آلودگی در سنندج بیشتر به دلیل وجود خودروهای فرسوده در سطح این شهر است که متاسفانه کسی نیز پیگیر جلوگیری از تردد این خودروهای آلاینده در شهر سنندج نیست.

روزانه در سنندج هزاران خودروی دیزلی مانند وانت های سایپا، مینی بوس و اتوبوس در شهر سنندج تردد دارند که بسیاری از آنها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی از رده خارج هستند و به شدت فرسوده و آلاینده هستند.

مراکز معاینه فنی خودرو نیز نمی توانند به خودرهای مراجعه کننده به این مراکز معاینه فنی ندهند چرا که از نظر مدل خودرو و سال تولید آن هیچ محدودیتی اعلام نشده است و این محدودیت ها تنها برای کلان شهرها اعلام شده است که با این کار هزاران خودروی فرسوده به اجبار از رده خارج شدند اما متاسفانه بخش عظیمی از این خودروهای فرسوده و آلاینده به شهرهای دیگر کشور مانند سنندج انتقال داده شدند.

 

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در کردستان عملا متوقف شده است

 

دبیر شورای ترافیک استان کردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، در این رابطه گفت: طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به این شکل بوده که به ازای اسقاط هر سه دستگاه خودروی فرسوده اجازه واردات یک دستگاه خودرو صادر شود که با توجه به اینکه وارداتی در حال حاضر وجود ندارد این طرح نیز مسکوت مانده است.

محمد درویشی ادامه داد: شرکت های وارد کننده قبلا متقاضی اسقاط خودروهای فرسوده بودند و از یک طرف دیگر سیستم های بانکی نیز که تسهیلاتی بابت واردات هر خودرو ارائه می دادند دیگر این تسهیلات را پرداخت نمی کنند.

وی یادآور شد: متاسفانه با توجه به این وضعیت یک مرکز خرید خودروهای اسقاط در سقز تعطیل شده و از دو مرکز موجود در سنندج نیز یکی از آنها به تعطیلی کشیده شده و یکی دیگر نیز نیمه فعال است.

یکی دیگر از عوامل عدم اسقاط خودروهای اسقاطی گران شدن خودرو است به طوری که در سال های قبل اگر یک خودروی فرسوده را شرکت های اسقاط خودرو با قیمتی بین دو میلیون تا سه میلیون تومان خریداری می کردند امروز قیمت همان خودروها به هفت تا هشت میلیون تومان افزایش یافته است.

بر اساس ماده هشت قانون هوای پاک سن فرسودگی خودرو های شخصی ۲۰ سال و خودروهای عمومی و وانت بارها ۱۰ تا ۱۲ سال است که این موضوع به هیچ عنوان رعایت نمی شود و متاسفانه عدم رعایت این مهم باعث بروز مشکل برای شهروندان تبدیل شده است.

هر چند که مسئولان ادارات و سازمان های دولتی مرتبط با موضوع نیز هر کدام در جایگاه قانونی خود وجود مشکل آلودگی هوا در سنندج را می پذیرند ولی باید توجه داشت که رفع این معضل و تامین سلامتی برای مردم از جمله نیازهای مهم و ضروری است که باید خیلی سریعتر از این در دستور کار قرار گیرد و برای رفع آن چاره ای اندیشید.

تلاش در راستای تامین هوای پاک آن هم در شهر سنندج که خود در منطقه ای کوهستانی واقع شده است یکی از مطالبات به حق و جدی مردم این منطقه است و به همین دلیل انتظار می رود که این مهم در اولویت قرار گرفته و برای چاره اندیشی در خصوص رفع مشکل برنامه ریزی و اقدام شود.

 

منبع: مهر




ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران


نظر خود را براي ما ارسال كنيد