تاريخ: ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۴ آبان ساعت ۱۰:۴۶ | بازدید: 924 نظرات: 0 کد مطلب: 16962 |
به گزارش هاژه، سال 1310 زمانیکه شهرداری به شیوه امروزی در مهاباد تأسیس شد و چند دهه بعد اولین خیابانهای درون شهری مهاباد به شکل مدرن احداث شد، کمتر کسی فکرش را میکرد که روزی شهروندان مهابادی با معضلی به نام ترافیک روبرو شوند.
اهمیت استراتژیکی این شهر در کشور، موجب شد تا مهاباد پابه پای پایتخت و کلانشهرهای ایران روند توسعه و مدرنیته را تجربه کند.
در حال حاضر مهاباد جزو شهرهای میانهاندام کشور محسوب میشود ولی ترافیک شهری آن همانند کلانشهرها به مسألهای بغرنج تبدیل شده است.
اگرچه شهر مهاباد توسعهای انفجاری را از دهه 1370 به بعد تجربه کرده اما خیابانهای این شهر در نبود برنامهای آیندهنگر تغییر نکرده و هر سال به مشکلات آن اضافه میشود.
خیابانهای بخش مرکزی این شهر دهههاست که گریبانگیر ترافیک شدهاند و در سالهای گذشته پدیدههای جدیدی همچون ایجاد سد معبر، بمبهای ساعتی و افزایش سرسامآور خودروها و... به مشکلات این شهر افزوده است.
به گفته مسوولان شهر، اگرچه درحال حاضر امکان تعریض خیابانهای درون شهری وجود ندارد و شمار خودروهای این شهر از میانگین کشوری بالاتر است اما بهترین راهحل این معضل آموزش فرهنگ ترافیک به شهروندان است.
بطور کلی انسان، راه و وسیله نقلیه سه عامل اصلی ترافیک هستند که ساماندهی آنها زندگی را برای شهروندان آسانتر میکند.
در حال حاضر بدلیل فقر فرهنگی در حوزه ترافیک، پلیس راهنمایی و رانندگی از اعمال جریمه استفاده میکند و در صورت تقویت فرهنگ ترافیکی اعمال قانون خودروها به کمترین میزان خود میرسند.
عمده دلایل ایجاد ترافیک در بخش مرکزی شهر، آلودگی صوتی و هوایی، ایجاد سد معبر در میدان ساعت و فلکه ملاخلیل و خیابان سرداران و محمد قاضی و همچنین کمبودهای ریرساختی در شهر و وظایف مسوولان و شهروندان برای ایجاد فضایی بهتر در شهر مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
هاژه در زنجیره گزارشهای مکتوب و تصویری خود، وضعیت و مشکلات ترافیکی مهاباد را مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد.
عمده دلایل ترافیک بخش مرکزی، سد معبر، بمبهای ساعتی سیار، مشاغل آلاینده و ... از موضوعاتی است که بصورت مکتوب و تصویری در این رسانه منتشر خواهد شد.
|