تاريخ: ۱۴۰۱ چهارشنبه ۴ خرداد ساعت ۱۳:۴ بازدید: 1536      نظرات: 1      کد مطلب: 19014

لزوم تأسیس سازمان نظام معلمی

دکتر سلیمان رسولی، پژوهشگر آموزش علوم


مدتی قبل سازمان نظام روانشناسی به طور رسمی اسامی کسانی که روانشناس نیستند ولی در فضای مجازی بطور گسترده اسم و رسمی پیدا کرده و چه بسا زندگی های بسیاری را با توصیه های نابجا از هم پاشانیده اند، منتشر کرد. 
این لیست بلندبالا که در صفحه رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در این لینک  قابل دسترس است، مشتمل بر حدود ۱۵۰ شخص، مجله، کاوشکده و سایر عناوین فریبنده و عامه پسند است. این لیست شامل به اصطلاح شاخ های روانشناسی در فضای مجازی بویژه اینستاگرام ایران مانند دکتر هلاکویی، دکتر انوشه و.... نیز می باشد. این اقدام سازمان نظام روانشناسی ولو دیرهنگام ، قابل تقدیر است و توجه ها را به سایر امور تخصصی نیز جلب می نماید.
یکی از حوزه های تخصصی ایران که در ولنگاری مطلق قرار دارد، بحث آموزش و معلمی است که متاسفانه نبود سازمان نظام معلمی مزید بر علت شده است تا هر شخص کلاهبردار و شیادی که اندک اطلاعات مختصری در مورد یک ماده درسی داشته باشد ، با یک اعتماد به نفس کاذب دانش آموزان و والدین انها را سرکیسه کرده و علاوه بر سواستفاده مالی، گرانبهاترین سرمایه دانش آموز یعنی وقت محدود و مفید وی را در کلاس های درسی تحت عناوین پرطمطراق و فریبنده تستی ، شگرد میانبر، و.... تلف کرده و در نهایت نتیجه ۱۲ سال عمر مفید که باید صرف کسب علم، دانش و مهارت گردد، به بیهودگی سپری شده و حتی در کنکور و ... نیز توفیق انچنانی عاید تلاش های طاقت فرسا - ولی در مسیر نادرست - آنان نگردد. 
در این زمینه متاسفانه مهاباد نیز از دست چنین کلاهبرداری هایی در امان نمانده است و هر از گاهی به کمک یک موسسه یا مدرسه غیرانتفاعی با برگزاری یک جلسه جمعبندی چند ساعته پول های کلانی از دانش آموزان اخذ شده و ضمن اتلاف وقت دانش آموز و سرمایه مادی والدین اعتماد به نفس کاذبی در آنها بوجود می آورند که در جلسه امتحان یا کنکور متوجه می شوند که چه کلاهی بر سرشان گذاشته شده است. 
آنچه مایه تأسف و تعجب است گاهی برخی از سیاست گذاران، مدیران مدارس، آموزشگاههای علمی آزاد و  موسسات آموزشی فریب تبلیغات کذایی را خورده و به این امید که یک شبه ره صد ساله بپیمایند تن به چنین مواردی می دهند. 
در مهاباد و تقریبا همه شهرهای ایران این آفت در بین اولیا و دانش آموزان ریشه دوانده است و با نیم نگاهی به مدارس غیر انتفاعی و حتی مدارس خاص متوجه می شویم که در یک جوسازی مسموم، تعدادی از مدرسین فرشته نجات و عامل موفقیت در امتحانات وکنکور معرفی شده اند.گاه کسانی که تصمیم گیرنده در انتخاب معلم - حتی در بهترین مدارس خاص- هستند، خود فاقد شناخت، آگاهی و تجربه کافی در زمینه های زیرمجموعه خود هستند که این یک آفت آموزش به شمار می آید.
با بررسی سوابق و پیشینه ها می توان به کذب بودن بسیاری از این دست مدعاها پی برد. گاه مدرسی - عمدتا دانشجو، بی تجربه و پر مدعا - که خود در ساده ترین مفاهیم علمی درمانده است و در خفی قادر به پاسخگویی به  سوالات بنیادی ساده نیست، یا وضعیت تحصیلی و آموزشی اش گواه بر عدم توانایی و مهارت لازم است؛ آنچنان اسم و رسمی پیدا می کند که حتی یک ساعت خالی جهت تدریس خصوصی یک کلاس اضافه در برنامه روزانه اش پیدا نمی شود، و تدریس در ۱۰, ۱۲ ساعت متوالی حتی به ساعات پایانی شب موکول می گردد که یقینا نمی تواند برای دانش آموزان مفید باشد.  اگر نتیجه نمرات امتحانات نهایی و درصدهای کنکور دانش آموزان تحت آموزش چنین مدرسینی تحلیل گردند، نتایج فاجعه باری دربردارد. گاه میانگین درصدهای منفی، نمرات تک رقمی در امتحانات نهایی و... خود را با پرداخت وجوهی به دانش آموزان مستعد جهت انجام تبلیغات از طریق برجسته سازی موردی آنان لاپوشانی می کنند.
شگرد دیگر اینکه دانش آموزان موفق با تماس های وسوسه کننده و پرداخت مبالغ کلان تطمیع می شوند که تبلیغ فلان کتاب، یا مدرس و کلاس آنلاین یا آموزشگاه و موسسه کنکوری را بکنند و متاسفانه این روش اغلب جواب می دهد. اگر به تبلیغات تلویزیونی رسانه ملی، فضای مجازی و حتی بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر نظری بیافکنیم، درصد اشغال تبلیغات موسسات آموزشی و مدرسین حوزه های مختلف موید آن است. و آنچه مایه تأسف است به محاق رفتن معلمین دلسوز که  صادقانه از دانش آموزان انتظار پشتکار و تلاش دارند و تدریسشان را برجسته سازی نمی کنند.
اولیا غافل از اینکه فرآیند یاددهی - یادگیری دو طرفه است و اگر دانش آموز در شرایط مناسب درونی و بیرونی نباشد، حتی توانمندی معلم به عنوان تسهیل کننده آموزش نیز نمی تواند راهگشا باشد.
اما یک راه حل برای جلوگیری از چنین مواردی  این است که سازمان مستقل نظام معلمی تأسیس و ضمن بررسی پیشینه، دانش و مهارت های معلمی متقاضیان، فقط به مدرس و معلمینی که واقعا علم و دانش آموزش می دهند، مجوز اعطا نماید و اسامی کسانی که فاقد مهارت کافی هستند، ولی با برگزیدن راه های تبلیغاتی فریبنده لجام گسیخته در جامعه اسم و رسم کاذبی بهم زده اند را افشا و مانند سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مردم را در شناسایی سره از ناسره یاری نماید. به امید تاسیس چنین نظامی که برای معلمین از اوجب واجبات است.



ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران

0
0
پاسخ به این اظهارنظر

یاسر امینی آذر ۱۴۰۱/۳/۶
با سلام و آرزوی سعادت و بهروزی برای همکار گرامی جناب آقای رسولی
سلب اعتماد یا مشروعیت و تایید وجهه علمی و سطح خدمت افراد در حوزه علوم و تخصص های مختلف نسبت مستقیمی با پیشینه علمی و سلوک عملی فرد و قضاوت جامعه در باب خدمت, خیانت یا منفت طلبی و قدرت پرستی و تشنه نام و نان بودن وی دارد و نه صدور و ابلاغ دستورات بخشنامه ای و چند سطری; از سویی دیگر دیرزمانیست یکی از برنامه های کانون های صنفی و مستقل معلمان ایران طرح و به چالش کشیدن مافیاهای پشت پرده کنکور است که سالها مانع برداشتن این معضل بزرگ خانواده ها و آزاردهنده روان دانش آموزان این سرزمین بوده اند.
آنچه بنده در افق ایجاد سازمان نظام معلمی می بینم تحصیل حاصل و بسترساز رانت و روابط جدید است و در مجموع نور امید و نتیجه مفیدی در ایجاد چنین سازمانی نمی بینم.
ناشناس ۱۴۰۱/۴/۱۵
باسلام خدمت همکار دغدغه مند و دلسوز آقای امینی آذر با اندک تاملی در متن نوشته،سازمان نظام معلمی مورد اشاره «مستقل» عنوان شده است. لذا این سازمان مستقل با صدور و ابلاغ دستورات بخشنامه‌ای و چندسطری محقق نخواهد شد. برعکس طی انتخابات آزاد و مستقل از دست اندرکاران و کاملا با انتخاب معلمان است. البته این مهم در قالب کانون صنفی هم که غیر سیاسی، مستقل و حرفه‌ای باشد، محقق گردد؛ هیچ ایرادی ندارد. اما اینکه هر چه از مجرای کانون صنفی نگذرد، مردود شمرده شود، دیدگاه خطرناکی است که در صورت تحقق ایجاد کانون صنفی و فعالیت رسمی و گسترده آن، خود می تواند بسترساز انحصار طلبی و رانت و.... گردد. نکته دیگر اینکه متاسفانه کانون صنفی معلمان در بین آحاد مردم دغدغه‌مند مسایل معیشتی شناسانده شده است، ولو اینکه اینگونه نباشد- که نیست- ولی کانون صنفی معلمان به نسبت کمتر به مسایل علمی آموزشی که تخصصی و در حیطه سازمان نظام معلمی است، ورود پیدا کرده است. اگر نیم نگاهی به سازمان های نظام پرستاری، مهندسی و پزشکی و .... بیفکنید، یقینا چشم انداز افق ایجاد سازمان نظام معلمی را روشنتر خواهید دید.

نظر خود را براي ما ارسال كنيد