تاريخ: ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۲ خرداد ساعت ۱۰:۵۰ بازدید: 268      نظرات: 0      کد مطلب: 23199

خطرات گرمازدگی


رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به خطرات بسیار گرمازدگی، به تشریح علائم و راهکارهای درمانی آن پرداخت.
دکتر ابراهیم شکیبا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش دمای هوا و احتمال بروز گرمازدگی، گفت: گرمازدگی حالتی است که در آن دمای بدن به بیش از ۴۰ درجه می‌رسد که این حالت بسیار خطرناک است و استمرار آن می‌تواند منجر به مرگ افراد شود.
وی افزود: گرمازدگی یک حالت اورژانسی است و فردی که دچار گرمازدگی شده باید هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار گیرد، و گرنه یا دچار آسیب‌های جدی شده و یا جان خود را از دست می‌دهد.
شکیبا نفس نفس زدن تند، افزایش ضربان قلب، سردرد، کاهش تعریق، قرمزی پوست، خشک شدن پوست و تهوع و استفراغ را از جمله علائم گرمازدگی عنوان و تصریح کرد: در صورتی که درمان به موقع صورت نگیرد، فرد دچار آسیب‌های مغزی، قلبی، کلیوی و عضلانی شده و در صورت عدم درمان با کم آب شدن بدن، در نهایت فرد جان خود را از دست می‌دهد.
رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در خصوص عوامل گرمازدگی نیز قرارگیری در هوای گرم و زیر نور خورشید را یکی از مهمترین این عوامل عنوان و تصریح کرد: علاوه بر این، فعالیت شدید در هوای گرم، پوشیدن لباس اضافه در هوای گرم، کم آبی بدن و نوشیدن مشروبات الکلی - منجر به افزایش حرارت بدن می‌شود - هم می‌تواند منجر به گرمازدگی فرد شود.
شکیبا اولین اقدام برای نجات فرد گرمازده را انتقال او به محیط خنک و مسقف عنوان و تصریح کرد: پس از انجام این کار باید دمای بدن را به سرعت پایین آورد، بنابراین بهتر است از آب سرد یا کمپرس یخ استفاده کرده و روی سر، گردن، زیربغل و کشاله ران مصدوم را خنک کرد.
رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به خطرات گرمازدگی از افراد خواست تا حتما نکات مربوط به پیشگیری از گرمازدگی را به ویژه برای سالمندان و کودکان رعایت کنند.
شکیبا گفت: اولین نکته مهم در پیشگیری از گرمازدگی این است که فعالیت در ساعات گرم روز، بویژه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ ظهر در محیط‌های باز محدود شود. در صورتی هم که افراد ناچار به فعالیت در محیط باز در ساعات روز هستند حتما باید از کلاه و عینک استفاده کرده و به میزان کافی آب بنوشند.
وی افزود: فعالیت شدید بدنی در هوای گرم باید محدود شود و توصیه می‌شود انجام حرکات ورزشی و فعالیت‌های دیگر و ... به ساعات خنک روز منتقل شود.
شکیبا گفت: همچنین توصیه می‌شود در فصل تابستان که گرمای هوا شدید است، از میوه‌های آبدار و انواع سبزیجات مانند هندوانه، طالبی، خیار، خربزه، فلفل سبز، کرفس و کاهو برای تامین هرچه بهتر آب بدن استفاده شود.


برچسب ها:

ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران


نظر خود را براي ما ارسال كنيد