تاريخ: ۱۴۰۳ شنبه ۲۶ آبان ساعت ۲۰:۱۹ | بازدید: 510 نظرات: 3 کد مطلب: 23689 |
یادداشت: چالاک عظیمی
مدیران به عنوان رهبران اصلی سازمانها، نقش حیاتی در شکل دهی به محیط کاری و موفقیت سازمان ها ایفا میکنند. در دنیای پیچیده و متغیر امروز، مدیران باید توانایی های خاصی داشته باشند تا بتوانند سازمان های خود را به نحو مؤثری مدیریت کنند. رؤسای ادارت آموزش و پرورش باید با بررسی ویژگی ها و روش های مدیریتی نوین در سازمان تابعه خود، برای سیستم آموزشی مناطق خود، مفید و مؤثر واقع شوند.
مدیران مؤثر باید به طور مداوم در تلاش باشند تا بتوانند با ایجاد اعتماد و ارتباط مثبت بین خود و معلمان، پلی به سوی دروازه ای بزرگ تر طراحی نمایند. این اعتماد اساس موفقیت هر سازمان است، زیرا باعث می شود معلمان احساس ارزشمندی کرده و با انگیزه بیشتری به انجام وظایف خود در امر آموزش و پرورش بپردازند. مدیران باید به مشکلات و نیازهای معلمان توجه کنند و در حد توان خود به رفع این مشکلات بپردازند. در تمامی ادارت آموزش و پرورش مشکلات موجود، جزء لاینفک فعالیت های روزمره هستند. مدیر متخصص و کارآزموده در برابر بروز مشکلات به وجود آمده در هر سطحی جبهه گیری نکرده و از آنها به عنوان فرصت هایی برای یادگیری و بهبود استفاده می کنند. نداشتن مشاورانی ارزشمند می تواند بر بروز این چالش ها بیفزاید. هدایت کشتی در آب های آرام و زیر آسمان آبی، برای هر کسی آسان است، اما هنر واقعی در هدایت کشتی در میان امواج طوفانی و مشکلات است. مدیران باید بتوانند در شرایط بحرانی و دشوار، به طور مؤثر عمل کنند و کشتی سازمان را به سلامت به ساحل برسانند.
رؤسای موفق با پذیرش مشکلات به عنوان بخشی از فرآیند رشد و توسعه و با ایجاد یک فرهنگ سازمانی که به مشکلات به چشم فرصت های یادگیری و بهبود نگاه میکند، به سازمان خود کمک میکنند تا در مواجهه با چالشها به موفقیت دست یابد. عاملی که ما بسیار به ندرت با آن مواجه هستیم. جبهه گیری در برابر مشکلات ایجاد شده و گاهی عبور از چراغ قرمز قانون به نفع گفته های خودشان، ضربات سهمگینی را به حیطه تخصصی آن منطقه وارد نموده که گاهی تا سال های متمادی اثرات سوء آن گریبان گیر نظام آموزشی ما می شود که در نهایت در تعارض با سیاست های کلی نظام در سند تحول بنیادین است.
نداشتن مدیران و معلمان آموزش دیده، عدم توزیع امکانات به طور مساوی، داشتن نگاه سنتی مدیران و نداشتن انعطافپذیری، مقطعی بودن برنامه ها، بیگانه بودن مدیران با مسائل آموزشی و فقدان تفکر برنامه ای از جمله موانع پیش روی نظام آموزشی ایران است. این مقاله به بررسی ویژگی ها و روش های مدیریتی در ادارت آموزش و پرورش، توزیع امکانات به روز در مدارس و بالا بردن سطح یادگیری محتوای علمی دانش آموزان می پردازد.
رؤسای ادارت آموزش و پرورش باید با ارائه راه حل های خلاقانه، پیگیری مطالبات به حق مدارس از طریق نماینده های حوزه انتخابیه خود در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران محترم، نیازهای تحصیلی در یادگیری آسان همچون تهیه و ارایه ابزارهای مدرن شبیه سازی برای مدارس، قدم های شایانی را در این راستا برداشته و از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.
بنده به عنوان مدرس در درس بنیادی شیمی، مفهوم عمیق درک ذرات ماده، چالش مهمی را برای بسیاری از دانش آموزان ایجاد می کند، در درجه اول به این دلیل که انتزاعی است و تجسم آن دشوار است. شبیه سازی های کامپیوتری می توانند به دانش آموزان در تجسم ذرات میکروسکوپی با استفاده از مدل های ذرات، کمک کنند. علی رغم پیگیری های گسترده معلمان بزرگوار در این راستا، متاسفانه تا به حال قدمی از سوی مدیران ادارت مربوطه برداشته نشده است. تسهیل درک معنی دار دانشآموزان از این ابزارها نیازمند داربست های دقیقی است که به آنها کمک میکند ارتباطات و دگرگونی ها را بین نمایش های شیمیایی مختلف ایجاد کنند. این مطالعه، توسعه و آزمایش فعالیت هایی را توصیف میکند که از این ابزارها برای معرفی مفاهیم درسی استفاده میکنند. یافته ها نشان می دهد که استفاده از شبیه سازها در مدارس به طور قابل توجهی مهارت دانشآموزان دبیرستانی را در ترجمه بین انواع مختلف نمایش های شیمیایی هنگام یادگیری مفاهیم، افزایش می دهد. به طور خاص، صلاحیت آنها را در برقراری ارتباط بین بازنمایی های ماکروسکوپی و میکروسکوپی، به طور قابل توجهی بهبود می بخشد، در حالی که بدون این ابزارها در مدارس، درک آنها از بازنمایی های نمادین و میکروسکوپی به طور متوسط بسیار پایین است. درگیر شدن با شبیه سازها، یک مدل ذرات جامع تر را ارائه میکند که ابعاد متنوعی را در برگرفته و فرآیند مدل سازی را به دانشآموزان ارائه می دهد. این مقاله در واقع مفاهیمی را برای استفاده از شبیه سازها در طول فرآیند آموزش پیشنهاد می دهد و پشتیبانی مبتنی بر شواهد را برای اینکه چگونه آنها میتواند در ترویج نمایش های شیمیایی موضوعات مرتبط مفید باشد، ارائه میکند.
در پایان، کشور ما جهت پیشرفت و رسیدن به قله های طرقی، نیاز به تلاش انسان های متخصص و کارآزموده دارد تا نظام آموزشی مدرنی را فرمول بندی و اثرات آن را در پیشرفت تمامی ابعاد درک و نظاره گر باشیم.