تاريخ: ۶ آبان ۱۴۰۴ ساعت ۱۹:۱۶ بازدید: 466      نظرات: 0      کد مطلب: 25230
صلاح‌الدین شادکام

در دفاع از معلمان دلسوز

هشدار به جامعه‌ای که ستون تربیت را نشانه می‌گیرد


در عصری که رسانه‌ها با سرعتی سرسام‌آور اخبار را منتشر می‌کنند و افکار عمومی تحت تأثیر موج‌های احساسی و قضاوت‌های لحظه‌ای قرار دارد، یک رفتار ناپسند از سوی یکی از کارکنان آموزشی، بهانه‌ای شده تا هجمه‌ای گسترده، بی‌رحمانه و گاه تحقیرآمیز علیه کل جامعه معلمان شکل گیرد.

هیچ‌گونه خشونت یا رفتار خارج از چارچوب تربیتی قابل دفاع نیست.

اما نباید اجازه داد که خطای فردی، بهانه‌ای برای تخریب جایگاه جمعی معلمانی شود که با جان و دل، در سخت‌ترین شرایط، بار تربیت نسل آینده را بر دوش می‌کشند.

معلم، معمار شخصیت است، نه فقط ناقل دانش

در دنیایی که کودکان و نوجوانان با بحران‌های خانوادگی، اعتیاد به فضای مجازی، فشارهای اقتصادی و اختلالات رفتاری دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، نقش معلم از همیشه حساس‌تر، پیچیده‌تر و حیاتی‌تر شده است.

معلم امروز باید:

-  آموزش دهد 

-  مشاوره کند 

-  بحران‌های رفتاری را مدیریت کند 

-  با والدین تعامل سازنده داشته باشد 

-  و در چارچوب‌های اداری و آموزشی عمل کند 

و همه این‌ها را در شرایطی انجام دهد که حمایت‌های ساختاری، حقوقی و روانی از او اغلب ناکافی است.

کلاس درس امروز، میدان تربیت است نه فقط محل تدریس

کنترل کلاس دیگر فقط نظم فیزیکی نیست؛ بلکه مدیریت روانی، اجتماعی و فرهنگی است.

معلم باید در لحظه تصمیم بگیرد، بحران را مهار کند، و در عین حال آموزش را پیش ببرد. این حجم از مسئولیت، نیازمند درک، همراهی و احترام اجتماعی است—نه قضاوت‌های سطحی و توهین‌آمیز.

تحقیر معلم، تضعیف آینده است

اگر می‌خواهیم نسلی آگاه، قانون‌مدار، خلاق و مسئول تربیت شود، باید معلم را تکریم کنیم، نه تخریب.

باید به جای تمسخر، گفت‌وگو کنیم.

باید به جای بی‌اعتمادی، اعتمادسازی کنیم.

خطای فردی ≠ تخریب جمعی

همان‌طور که خطای یک پزشک یا مهندس به کل صنف تعمیم داده نمی‌شود، رفتار نادرست یک فرد نباید بهانه‌ای برای حمله به هزاران معلم شریف باشد.

معلمان، با همه فشارها و کاستی‌ها، همچنان در خط مقدم تربیت ایستاده‌اند—بی‌ادعا، بی‌توقع، و با قلبی سرشار از امید.

راه‌حل چیست؟

-  آموزش مهارت‌های ارتباطی و تربیتی به معلمان 

-  ایجاد نظام‌های حمایتی روانی و حقوقی 

-  بازنگری در ساختارهای انضباطی مدارس 

- ارتقاء جایگاه مشاوران تربیتی 

- و مهم‌تر از همه: بازسازی اعتماد عمومی به نهاد آموزش

رسانه‌ها نیز باید نقش مسئولانه‌تری ایفا کنند نه با دامن‌زدن به احساسات، بلکه با تحلیل‌های منصفانه، کارشناسی و مبتنی بر واقعیت.

احترام به معلم = احترام به آینده

معلمی که احساس امنیت، احترام و حمایت کند، می‌تواند با آرامش و انگیزه، نسل آینده را تربیت کند و جامعه‌ای که معلم را تکریم کند، بی‌تردید در مسیر توسعه پایدار، اخلاق‌مدار و انسانی گام برمی‌دارد.




ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران


نظر خود را براي ما ارسال كنيد