تاريخ: ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ مرداد ساعت ۱۱:۲۵ بازدید: 1467      نظرات: 0      کد مطلب: 4334

انتخاب رشته کنکور و رسالت همه کنشگران اجتماعی

دکتر حسن رشیدی



معمولا شاهد نقد، گلایه و ... در ارتباط با بسیاری از مسائل جامعه و ساز و  کارهای آن هستیم و علی الخصوص با نوعی فرافکنی فردی و گروهی در ارتباط با مسائل و مشکلات اجتماعی مواجه هستیم؛ در عین اینکه توسعه از کنش های خرد مقیاس حاصل می شود که توسط افراد صورت می گیرد و مبنای فرهنگ سازی قرار می گیرد که می تواتد واقعیتی مثبت و کنشی بایسته را رقم بزند. 
با توجه به ایجاب این مقاله که در مورد ادامه تحصیل و انتخاب رشته کنکور است این کنش ممکن می گردد و می توان گفت که بسیار کسان می توانند به اشکالی متعدد در آن نقش آفرینی مفیدی داشته باشند؛ به صورتی که می شود اقدامی را در جهت مدد به یک داوطلب یا داوطلبانی که واقعا در این روزها نیازمند یاری و هدایت ما هستند انجام دهیم و بی تفاوت و خنثی از کنار این مسائل نگذریم.
با توجه به رویه رایج در ایران کنکور سراسری معیار سنجش و انتخاب برای ورود به رشته های دانشگاهی شده است و با توجه به اینکه امروزه و در نظام اجتماعی امروزی نظام آموزشی نسبت به تربیت نسل جدید کارشناسان،  متخصصان و همه کسانی که قرار است شغل و منصبی در جامعه به عهده بگیرند این موضوع (ادامه تحصیل و انتخاب رشته کنکور) واجد اهمیت فراوانی برای دانش آموزان مربوطه و در نتیجه نسل آتی است و این ادای وظیفه توسط همه کسانی را که به نوعی در این ارتباط واجد آگاهی بوده و یا امکان انجام اقدامی صحیح و مثبت در این زمینه را دارند، ایجاب می کند.  
انتخاب رشته کنکور همچون سایر فعالیت های آموزشی به عنوان ابزاری برای کسب درآمد در آمده است و متاسفانه در پس پرده آن قبل از هدایت، راهنمایی و مشاورت برای انتخابی صحیح کسب درآمد اولویت یافته است.
بر این اساس و در این روزها که دانش آموزان پس از حداقل 12 سال تحصیل قرار است نسبت به این انتخاب کلیدی اقدام کنند توصیه هایی لازم به نظر می رسد. 
معلمین و متخصصین عرصه انتخاب رشته لازم است به انتخاب رشته به دیده اقدامی در جهت بستر سازی برای تربیت متخصصین در عرصه های مختلف بنگرند و این انتخاب را دارای حساسیتی بالایی ببینند و بواقع ما با این کنش خردمقیاس در حال مدد در راستای جاگیری افراد در نقش هایی هستیم که قرار است آینده یک مملکت را رقم بزنند که این یکی از مهمترین بنیان های توسعه اجتماعی است. 
اولیا محترم لازم است با دیدی واقع بینانه نسبت به نتیجه و توانمندی های فرزندشان در این زمینه و واقعیت های اجتماعی-اقتصادی بنگرند و رفیقانه با توجه به التهاب فضای فردی و اجتماعی در این ارتباط با فرزندشان تعامل کنند و آینده نگرانه با توجه به نیازهای فردی، خانوادگی و اجتماعی اقدام نمایند. 
لازم است این موارد فارغ از تمایلات شخصی و علایق احساسی مد نظر قرار گیرد :
علایق دانش آموز به عنوان اصلی ترین فاکتوری که تحصیل بر مبنای آن باید تداوم یابد تا رضایت مندی و خوشبختی را در پی داشته باشد و غایت توسعه اجتماعی همان است.
امکان اشتغال به عنوان واقعیتی که امروزه غرض از تحصیل و دانشگاه معمولا بدان سمت و سو یافته است.
نیازهای آینده جامعه که با توجه به قرین بودن آن با تغییرات اجتماعی با واقعیت های امروزی متفاوت خواهد بود. 
لازم است که همه شهروندان در برابر این مهم مسئولانه ظاهر شده و حداقل در هدایت دانش آموز برای انتخابی صحیح با توجه به فاکتورهای لازم عمل کنند و این بدان معنی است که تصور نشود که حتما لازمه ورود و اقدام در این زمینه وجود اطلاع و مهارت تخصصی درباره انتخاب رشته و ادامه تحصیل است بلکه باید بدانیم که در صورتی که انتخاب رشته در تخصص و اطلاع ما نیست نباید به انجام آن ورود کنیم و به سایر فعالیت هایی که در توانایی ما در این ارتباط است بپردازیم؛ مانند:
شناساندن مراکز انتخاب رشته کمک در تسکین و آرام سازی فردی و خانوادگی کمک مالی و ...  
 
با توجه به فشار روانی حاصل از تمرکز و توجه اجتماعی بر موضوع به نظر می رسد که اطرافیان و حتی همه مرتبطین با دانش آموز لازم است در راستای آرام سازی و عادی سازی فضای فکری و ذهنی دانش آموز و خانواده اقدام کنندکه این فضا آماده بروز مسائل و مشکلاتی است. 
واقع بین باشیم و به نتیجه حاصل شده با این دید بنگریم که نتیجه، حاصل اراده دانش آموز بوده است و به نوعی هر چه را که وی، خانواده و معلمین کشته اند، آنرا درو کرده اند.
متولیان انتخاب رشته بدانیم که همه داوطلبین نیازمند کمک هستند و علی الخصوص در این اوضاع اقتصادی حاکم بر جامعه، عده زیادی هم وجود دارند که مشکل مالی دارند و مواظب باشیم که پتانسیل و استعدادی به خاطر مضیقه مالی، هدر نرود. 



ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران


نظر خود را براي ما ارسال كنيد