تاريخ: ۱۳۹۷ پنج شنبه ۸ شهريور ساعت ۱۱:۱۶ بازدید: 2742      نظرات: 2      کد مطلب: 10031
برنامه درس خواندن و مطالعه شما برای کنکور چگونه بوده است؟

رتبه های زیر 100 کنکور سراسری مهاباد چگونه درس خوانده اند


 


آریان بوکانی
15 ریاضی

برنامه من به صورت پیوسته و مداوم و شامل چند درس در روز بود. به طوری که تمام روزهای هفته درس می خواندم و در هر روز چند درس مختلف و این کار در اساس برای ایجاد تنوع و عدم خستگی بود. من از اول دبیرستان هدفم را تعیین کردم که به  بهترین دانشگاه های ایران و تحصیل در بهترین رشته های علوم ریاضی و فنی بروم. به طوری که روزانه سه الی چهار ساعت مطالعه و تست می زدم و این سرآغاز کار من در امر تست زنی بود. در سالهای دوم و سوم هم روال کار همین بود و به طور جدی برای کنکور شروع نکرده بودم. اما از تابستان سال چهارم یعنی تیر ماه 96 بعد از امتحانات نهایی یک برنامه بلند مدت برای کنکور طراحی و اجرا کردم. به طوریکه در روزهای تابستان با 5 الی 6 ساعت مطالعه که شامل دروس پایه بود شروع کردم و کم کم بر ساعات مطالعه ام افزودم. در طول سال تحصیلی چهارم هم به همین روال درس خواندم و بیشتر به کتاب درسی توجه ویژه ای داشتم. در سه ماه آخر که وقت جمع بندی معلومات است روزانه 10 الی 12 ساعت درس می خواندم. در سال آخر تفریحاتم را به حداقل رساندم . بیشتر تمرکزم روی درس هایم بود و می خواستم با شناخت نواقصم و تبدیل آنها به نقاط قوت پیشرفت کنم. اولین عامل داشتن هدف و انگیزه است و هدف باید با تلاش و پشتکار همراه گردد تا موفقیت حاصل شود. تا سه الی چهار ماه قبل کنکور انتظار کسب رتبه ی تک رقمی را داشتم ولی در ماه آخر به هیچ عددی برای رتبه فکر نمی کردم.  بعد از امتحان کنکور و دیدن سوالات انتظارم رتبه ای زیر بیست بود که خدا را شکر به آن رسیدم.

 
 

هەژار آزیز

23 ریاضی و 20 زبان

درس خواندن برای کنکور به نظر خیلی از داوطلبان یک مسئله ی پیچیده است در حالی که فقط اراده در آن نقش اول را دارد. برنامه ریزی شرط اول است و بدون آن احتمال موفقیت کم است. کتابهای درسی مدرسه در اولویت می باشد و خواندن کتابهای کمک درسی بدون خواندن کتاب اصلی بی فایده است، که در نهایت داوطلبان به تدریج با این روند تمامی نکات ریز کنکور را در همان کتابها پیدا می کنند. بنا به تجربه من تست زدن قانون خاصی ندارد و مدیریت زمان در خانه لزومی ندارد؛ مدیریت زمان باید در آزمونهای آزمایشی مورد توجه و آزمایش قرار گیرد. کسی که به دنبال موفقیت است، اگر واقعا به این کار علاقه داشته باشد در راه رسیدن به آن از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد. آماده بودن ذهن و به دور از حاشیه نیز بدون شک در این دوران در رسیدن به رتبه ای عالی کمک خواهد کرد. یکی از مخرب ترین عادتها گوشه نشینی در یک اتاق، پراکندگی ذهن و خود را از همه چیز محروم کردن است. در دوران کنکور تمرکز اصلی داوطلب بر روی درس است. زمان درس و مطالعه باید در طول روز و شب مشخص گردد و زمان استراحت را باید در همین برنامه ضمیمه نمود. عامل اصلی رسیدن به هدف در کنکور "آهستگی و پیوستگی" است؛ به عبارتی خواندن یک درس در یک روز خاص در هفته به مدت ۵ یا ۶ ساعت بازدهی خوبی نخواهد داشت در حالی که خواندن همه روزه‌ی همان درس به مدت حداکثر ۲ ساعت به مراتب مفیدتر خواهد بود. من خودم از کسب این رتبه رضایت کامل دارم. به نظرم هر کس به اندازه ی رنج و زحمت خود نتیجه‌ی تلاشهای خود را می بیند. کنکور فقط یک پل است نه چیز بیش از آن در زندگی و اگر کسی نتوانسته در دوران دبیرستان یا کنکور به نظر خودش موفق شود، می تواند در دوران دانشگاه با وجود قبول نشدن در دانشگاه دلخواه خود، بیشتر تلاش کند و مراتب عالی را بهتر کسب نماید. آنچه مهم است دیدگاه ما است نه جایگاه ما.

 

سیران انوری

 29 زبان انگلیسی

من تابستان سوم دبیرستان با روزی 9 ساعت شروع کردم و ماە آخر آن را بە 14 ساعت رساندم البتە روزهای مدرسە 7 ساعت مفید داشتماز تفریحاتم فقط خواندن کتاب های غیر درسی را در برنامه خود قرار داده بودم. البتە خیلی کم، بیشتر سعی می کردم هر وقتی کە داشتم بیشتر بخوابم، چون کمبود خواب زیادی داشتمتکنیکی کە استفادە می کردم تکرار بسیار زیاد بود، سعی می کردم تستهای یک کتاب را چند بار بزنم تا اینکە روی چند کتاب مختلف کار کنمبرای هر درس ساعت مشخصی تعیین می کردم، حتی اگر مطالعه ام مفید نمی شد بعد از تمام شدن وقت، سراغ درس دیگری می رفتم و اینگونه درسی را بە درس دیگری ترجیح نمی دادم.

 

 

کاروان دوراندیش

رتبە 36 هنر

منابع مطالعاتی دروس تخصصی رشته هنر زياد است و بايستی وقت زيادی را به آن ها اختصاص داد كه در اين صورت وقت برای دروس عمومی كمتر خواهد بود. هر چند كه خيلی از افراد پيشنهاد می كردند بيشتر وقتم را برای عمومی ها بگذارم ولی تصميم خودم اين بود كه روی دروس اختصاصی تمركز بيشتری داشته باشم و از تصميم خودم هم راضی هستم. فكر نمی كنم هيچ عادتی را به خاطر مطالعه كنكور ترک كرده باشم. كتابی را از "برايان تريسی" به اسم «مديريت زمان» خواندم و سعی كردم طبق آن عمل كنم. بيشتر تمركزم روی دروس اختصاصی بود و برای اينكه مفاهيم را بهتر متوجه شوم از منابع آزاد، منابع تصويری همچون فيلم های مستند، سينمایی و همچنين از تجربيات و راهنمایی های اساتید هم كمک می گرفتم. برنامەريزی، وقت شناسی و انضباط را مثلث موفقيت افراد می دانم. می توانستم رتبه بهتری را كسب نمايم اگر كه يک هفته مانده به كنكور را استراحت نمی كردم. اما قطعا از رتبه كسب شده خودم راضی هستم.

 

 

محمد ابراهیم نژاد

زبان 53 و تجربی 59

خواندن براي كنكور فقط محدود به سال آخر نيست بلكه بايد تا حد ممكن سعي شود در هر یک از سال هاي پايه مطالب خوانده شود. ابتدا باید به شيوه ي تشريحي تثبيت و سپس مهارت بر روي مطالب تثبيت شده به شيوه تستي كسب گردد. عادت هاي دائمي در سال كنكور در صورتي كه نتايج نامطلوب را در چه چیزی داشته باشد، بايد كنار گذاشته شود. يكي از اين عادت ها براي اغلب دانش آموزان فضاي مجازي مي باشد، در حاليكه اگر از همين فضاي مجازي براي مطالعه و يافتن مطالب و نكته هاي درسي استفاده شود مي تواند نتايج مثبتی را در پي داشته باشد، كه خودم برای تقویت درسهایم از این شیوه شیوه استفاده کرده ام. به نظر من مهم ترين و تنها عامل براي موفقيت فردي در كنكور فقط و فقط خود وي مي باشد، شايد عده اي به دنبال موفقيت خود در گرفتن مشاور، كلاس هاي خصوصي و يا CD هاي آموزشي باشند و در عين حال خود را فراموش كرده باشند، شاید موارد بالا موثر باشند، اما تنها عنصر خود شخص مي باشد. نتيجه كنكور به تناسب فرد نه خيلي خارق العاده و نه خيلي دور از سطح انتظار می شود بلكه فقط بايد سعي شود رتبه كنكور تقريبا ميانگين نتايج آزمون هاي آزمايشي وي شود رتبه كشوري كنكوري من نيز تقريبا ميانگين نتايج ازمون هايم بود.

 

 

کیمیا صفری

77 زبان و 1606 تجربی

 

سعی می کردم همه درس ها و مباحث را به صورت متعادل بخوانم و برای مباحثی که ضعف داشتم وقت بیشتری اختصاص می دادم. برای شروع، کتاب درسی را کامل مطالعه کرده و به خاطر می سپردم سپس تست های یادگیری را کار می کردم و پس از تسلط کامل، از تست های زمان دار استفاده می کردم. مرور و تکرار در این دوران بسیار مهم است تا فراموشی را بتوان در حد امکان کاهش داد. زمان کمتری را به تفریح اختصاص می دادم و در سال منتهی به کنکور به صورت فشرده تر مطالعه می کردماز آنجایی که تلفن همراه نداشتم فضای مجازی برایم مشکلی ایجاد نکرد، گرچه به صورت محدود به اینترنت دسترسی داشتمدر این زمان کمتر از خانه بیرون می رفتم و رفت و آمد و مهمانی ها هم کمتر شده بودبهترین عنصری که عامل موفقیت یک کنکوری را رقم می‌زند پشتکار و اراده وی است، این که شکست در یک درس یا مبحث باعث نشود تا آن را کنار بگذاریم و از آن دلسرد شویم باید بتوان عوامل ناامید کننده را حذف و ضعفهای مباحث درسی را تقویت کنیمبا وجود بالا بودن سطح کنکور نسبت به سال گذشته و همچنین بالاتر بودن تراز علمی داوطلبان فکر نمی کنم از رتبه ای که آورده ام راضی باشم خودم انتظار رتبه بهتری داشتم.

 

 

صلاح الدین الیاسی قوپی

زبان 80 و 309 تجربی 

برنامە مطالعه من برای کنکور به خاطر اینکه همزمان باید برای امتحانات مدرسه هم آماده می شدم برنامه فشرده‌ای داشتم.در هنگام مطالعه کنکور عادت خاصی نداشتم تمام کارهایی که انجام می دادم تنها در جهت کنکور بود. بیشتر تمرکزم روی تسلط بر مباحث بود تا بتوانم عملکرد خوبی در کنکور داشته باشم. بهترین عنصری که عامل موفقیت یک کنکوری را رقم می‌زند سخت کوشی و تلاش مداوم است. متاسفانه  رتبه ای که مدنظرم خودم بود کسب نکردم.




ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چاپ
نسخه چاپی


نظر کاربران

2
0
پاسخ به این اظهارنظر

انور اسمعیل پوری ۱۳۹۷/۶/۱۰
موفقیت شما عزیزان مایەی فخر و مباهات هر شهروند در شهرستان مهاباد است. درود می‌فرستم بە تک تک شما کە ثابت کردید کە با اتکا بە خود و خانوادە و برنامەریزی صحیح می‌توان از سد مقابل خواستە‌هایمان عبور و بە آن برسیم. در یک جمع بندی کلی از اظهارات این عزیزان، می‌توان بە این مهم دست یافت کە: ۱- تعیین هدف و تلاش متناسب برای دست‌یازی بە آن ۲- باور بە خود و حداکثر زمان مطالعه را در کنترل خود داشتن ۳- قبول محوریت کتاب و توجە، توسعە و دقت بیشتر در مطالب آن ٤- افزایش مهارتهای ذهنی، دستی و مدیریت زمان بە تناسب تمامی جوانب وضعیت خود. ٥- باور بە اینکە در جلسە کنکور تنها خود و مدادی کە با آن مینویسی رقم رتبە ترا مشخص می‌کند، آنهم با تلاشی کە برای این چند ساعت در طول چند سال انجام دادە‌ای و با روحیە‌ی اتکا بە خداوند تعیین کنندە متعال است. شعارهای انحرافی آموزشگاەهای کە در تلاشند تمام موفقیت این عزیزان را بە خود نسبت بدهند و در وهلەی اول همت شما، پشتیبانی خانوادە و تلاش معلمان دلسوزتان را نادیدە می‌گیرند، حقیقت ندارد. پس بە خانوادەهای عزیز توصیە می‌شود، پیش از آنکە دانش آموزان خود را بە بنگاەهای آموزشگاهی وابستە کنند، با مراقبت و نظارت صحیح خود اتکایی را بە عزیزان فراگیر خود یاد دهید تا بتوانند آن بخش از خلإی را کە در مدرسە و اتکا بە معلم و کتاب وجود دارد با هوشیاری آن را جستجو و در صدد پر کردن آن برآیند. آن وقت خود در خواهند یافت کە چگونە این خلأها را در کجا، بەچە میزان ، از چە منابع، و با اتکاء بە کسانی پر کنند.
3
0
پاسخ به این اظهارنظر

شهرام ۱۳۹۷/۶/۹
واقعا من به شما افتخار می کنم

نظر خود را براي ما ارسال كنيد